باشگاه خبری فراساحل: معاون فنی بازرگانی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از جایگزینی 49 فروند کشتی برای توسعه ناوگان با استفاده از ظرفیت سازندگان داخلی و خارجی طی پنج سال آینده خبر داد. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از مانا، کاپیتان امیر سامان ترابی زاده با تشریح برنامههای توسعه پنج ساله ناوگان این شرکت گفت: بر اساس طرح توسعه 49 فروند از کشتیهای ناوگان این شرکت جایگزین خواهند شد که در پروژه ساخت این مجموعه هم از ظرفیت سازندگان داخلی و هم از سازندگان خارجی استفاده خواهیم کرد که با توجه به کسب مجوز از هیئت مدیره کشتیرانی و تصویب مجمع صاحبان سهام باید بیان داشت با خطوط اعتباری که در کشورهایی چون چین و کره جنوبی باز شده است از ظرفیتهای ایجاد شده استفاده خواهیم کرد. وی همچنین با اشاره به شرایط حمل و نقل دریایی در دنیا گفت: در 6 ماه نخست سال جاری نشانههایی از بهبود با توجه به افزایشGDP و توسعه تجارت در نقاط مهم اقتصاد جهانی نمایان شد و رشدGDP نیز قابل قبول بوده و به طبع نیز حمل و نقل دریایی نیز شرایط بهتری را به خود دید و شاخصها نیز به این نشانهها عکس العمل نشان داد.
ترابی زاده سپس به بررسی عملکرد کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سال 2016 پرداخت و گفت: اگر بخواهیم نسبت به دیگر فعالان این حوزه مقایسه ای انجام دهیم باید اذعان داشت، عملکرد IRISL بسیار موفق بوده است. معاون فنی بازرگانی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: با توجه به اینکه اکثر شرکتهای کانتینری در سال گذشته زیان ده بودند، باید اذعان کرد: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در همین مدت سود قابل قبولی را در این بخش به ثبت رسانده است، همچنین باید گفت این مهم در بخش حمل و نقل فله و کالای عمومی نیز سود ده بوده به طوریکه در قیاس با شرایط بین المللی، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هم از بروز ضرر و زیان جلوگیری کرده و هم سود قابل قبولی را به ارمغان آورده است. معاون فنی بازرگانی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ما دخالتی در تعیین نرخها در بازار بین المللی نداشته ایم و شرایط به شدت رقابتی است، گفت: برای رسیدن به سوددهی و جلوگیری از زیان در بخش هزینهها مدیریت بهینه ای را انجام داده ایم و برای کاهش بیش از پیش هزینهها و مدیریت بهینه حمل و نقل در حال راه اندازی سیستمهای نوین هوشمند بر روی ناوگان هستیم.
وی در ادامه یکی دیگر از نکات مثبت در روند کاری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را خروج از بحران حمل و نقل دریایی ذکر کرد و گفت: این شرکت به یمن برجام وارد بازارهای بین المللی شده است و توانست به نقاطی که در گذشته امکان رفت و آمد به آن وجود نداشت، تردد کند که این موضوع در روند سودآوری شرکت بسیار موثر بود. کاپیتان ترابی زاده اشاره ای نیز به ویژگی مهم کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در استفاده از کشتیهای ملکی خود در شرایط موجود ذکر کرد و گفت: این شرکت با توجه به شرایط قبل از رفع تحریمها هیچ شناور استیجاری در اختیار نداشت و این باعث شد مانند دیگر شرکتها با مشکل مواجه نشود. همچنین با توسعه همکاریهای بین المللی و ایجاد شرکتهای منطقه ای در نقاط مختلف به شرایط خوبی دست یافت. وی با بیان اینکه بعد از اجرای برجام 17 خط بین المللی وارد آبها و بنادر کشور شد و نیمی از بازار کانتینری را تصاحب کرد افزود : قبل از برجام کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران حدود 85 درصد محمولات کشور را حمل میکرد اما امروز رقبای بیشتری حضور دارند و این خلا را با افزایش تن مایل به خصوص در بخش فله و بازار بین الملل پر کرده است.
کاپیتان ترابی زاده، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را مانند دیگر رقبا در بنادر کشور دانست و افزود: این شرکت از هیچ نوع امکانات ویژه ای مانند سوخت یارانه ای و یا تخفیف بندری بهره مند نیست و از این لحاظ باید اذعان داشت در آبهای سرزمینی خود مانند دیگر شرکتها در حال رقابت است اما با تمام این شرایط در بخش فله و کالای عمومی در سال 95 رشد قابل قبولی داشته است. وی در ادامه به ورود شناورهای جدید کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سه ماهه اول 2018 اشاره کرد و گفت: با توجه به تکنولوژیهای نوین استفاده شده در این کشتیها خصوصا در بخش مصرف سوخت شرایط خوبی با توجه به ظرفیت این کشتیها بوجود خواهد. وی گفت : در حال حاضر و با شرایط بوجود آمده با سرعت زیاد در حال بازپس گیری بازار بین المللی خود هستیم و با ایجاد خطوط متنوع توانستیم خود را به شرایط قبل از تحریم نزدیک میکنیم .
کد خبر : 4626
ارتباط با سردبیر : info@opc.ir